Technika

Husqvarna TE450

2016 év elején végre realizálódott annak az esélye, hogy a további tereprali versenyzést egy rendes terepmotorral folytathassam. Mivel a pénzügyi helyzet nem sokat javult, egy köztes megoldást találtam és sikerült szert tenni egy 2008-as évjáratú Husqvarna TE450-re.

A BMW F650 GS után ezzel a géppel majdhogynem újra meg kellett tanulni motorozni, az ismerkedési fázison már túl vagyok, szépen lassan fejlesztgetem a saját terveim alapján.

Első lépésként a gyári 8 literes tankot egy KTM 640 Adventure tankjára cseréltem, így a hatótávolságot kb 300 km-re tudtam növelni. A művelet leírva egyszerűnek tűnik, viszont a megvalósításra ráment a 2017-es szezon fele. A gyári tank ugyanis belső üzemanyag-szivattyúval rendelkezik, a KTM tank pedig karburátoros motorra van tervezve. Megoldásként egy VW külső üzemanyag-szivattyú és a BMW F650 GS nyomásszabályzója került beépítésre. Ehhez az ötletet és a megvalósításban a segítséget egy chilei csapattól kaptam, akik a Dakarra építettek egy ilyen TE450-est. Képeket találtam a neten, a csapat vezetője pedig rendes volt és leírta hogyan kössem össze a rendszert.

Második lépésként építettem egy fejidomot, ami hordozza a roadbook olvasót és majdan a méterszámlálót.

Mivel ezt a rovatot alapvetően a technikának szántuk, következzenek az adatok:

Gyártás éve 2008
Motor Folyadékhűtéses, négyütemű, egy henger, DOHC, hengerenként 4 szelep
Lökettérfogat 449 ccm
Furat x löket 97 x 60.7 mm
Kompresszióarány 12.9;1
Befecskendezés Injektor
Gyújtás/indítás CDI/önindító, berúgókar
Erőátvitel 6 sebesség, lánchajtás
Kupplung Hidrulikus, többtárcsás
Első teleszkóp 50mm Marzocchi upside-down állítható (átm. 45 mm), 300 mm rugóút
Hátsó rugóstag Sachs progressive “Soft Damp” állítható, 300 mm rugóút
Ülésmagasság 980 mm
Első gumi 90/90-21
Hátsó gumi 140/80-18
Száraz súly 116 Kg
Üzemanyagtartály 19 l

Időközben a gépen további módosításokat hajtottam végre, hogy versenyzésre alkalmasabb legyen. Legfontosabb fejlesztésként kapott egy 19 literes Safari tankot a nagyobb hatótávolság elérése érdekében. A korábbi KTM 640 Adventure 29 literes tankkal szerelt megoldással indultam pár versenyen, de valahogy mindig volt vele gond. Nem feküdt rendesen a vázon és a gép súlypontja is kedvezőtlenül módosult. Ezután döntöttem a befektetés mellett és szereztem be a Safari tankot Ausztráliából.

Második fejlesztés egy F2R roadbook tartó beszerzése volt, amivel megbízhatóan lehetett a versenyeken az itinert olvasni. Ezzel a házi készítésű itinertartómat váltottam ki.

Ezeken felül apró módosításokat végeztem a saját készítésű fejidomon és végül a gép kapott egy szintén házi készítésű GPS alapú méterszámlálót.

A fenti módosítások sokat dobtak a motor és a versenyzés élvezeti értékén. Vannak még további terveim, de mindez már csak pénz kérdése