Rally Moto News – 2020.01.17

Majer Viktor

A Dakar Rally 2020 12. szakaszának és egyben zárónapjának valamint az Africa Eco Race 2020 10. szakaszának rövid összefoglalója.

Dakar 2020 - 12. szakasz, zárónap

Dakar 2020

Szinte hihetetlen, de ebben az évben már 42. alkalommal rendezték meg a világ leghosszabb tereprali versenyét. Ami annak idején csak egy kalandos túrának indult, mára a világ egyik legérdekesebb sporteseményévé vált, ahol amatőrök és gyári csapatok küzdenek meg részben egymással, de leginkább a természet erőivel és önmagukkal. Hosszú éveken keresztül Afrika volt a cél és sokáig Párizs-Dakar Rally-nak nevezték a versenyt, holott egy idő után már a rajt és a cél is más-más városokban volt. Aztán jött a Dél-amerikai Dakar, amikor a terrorizmus miatt a verseny egy békésebb kontinensre költözött és jó pár évig Peru, Chile, Argentina és Bolivia adtak otthont a versenysorozatnak. Idén elérkezett az ideje egy újabb fordulatnak és első alkalommal a Közel-Kelet egyik legnagyobb országába Szaud-Arábiába költözött a verseny. Ehhez persze nem kevés pénzre volt szükség, hiszen a verseny kedveltsége miatt a rendező országoknak évről évre több részvételi díjat kell fizetniük. Sokan nem találták jó döntésnek az új helyszínt, de a versenyt követve elfeledtünk minden politikát és üzleti húzást. A lényeg végül mégiscsak a sport izgalma lett.

Dakar 2020 versenyútvonal

A Vörös-tenger partján fekvő Jeddah városából 5000 kilométernyi mért szakasz és további 2500 kilométer átkötő szakasz során a mezőny kanyonokon és hegyeken át először a nyugati, majd északi területeket látogatta meg, azután keleti, déli irányba tartva fennsíkokon és kisebb hágókon szorosokon átjutva eljutottak az “Üres negyedig”. Egy nagy kerülő után végül újra főváros Rijád irányába tartva végül elérték a Qiddiya kulturális és sport központot. Ez a hely a modern Szaud-arábia egyik legnagyobb projektje, ahová versenypályákat, uszodákat és szállodák tömegét tervezik, hogy a sivatag közepén egy különlegesen futurisztikus oázist hozzanak létre.

  • Add to Phrasebook
     
    • No word lists for Hungarian -> English…
       
    • Create a new word list…
  • Copy

A Jeddah-ból induló 342 járműből 234 tudott részt venni a végső értékelésben (68,4%).  96 motor, 12 quad, 57 autó, 29 SSV és 40 kamion.  Tudta megtenni a távot, 22 további jármű pedig kiesése után a Dakar Experience szabályai szerinti “mentőágon” juthatott el a Qiddiyaban felállított célba.

Egy rövid 429 kilométeres táv volt ma már csak hátra a versenyben maradt mezőny számára a 2020-as Dakar Rally zárónapján. 262 km átkötő és 167 km speciál szakaszt kellett még túlélni. az utolsó szakasz mindenkit másképpen motivál. Van, aki még azért hajt, hogy pár helyet javítson, van aki óvatoskodik, hogy már csak az utolsó métereken ne legyen baja. 429 km után végül mindenki megkönnyebbülten fordíthatta el a gyújtáskulcsot a 0 állásba. Véget ért az idei Dakar.

Dakar 2020 - 12. szakasz tereptulajdonságai

Egyben biztos vagyok, hogy a legnagyobb ünneplés ma este a Monster Energy Honda csapat táborában volt. 31 évnek kellett eltelnie, hogy a japán márka újra Dakar győzelmet érhessen el. Ricky Brabec vitte el Honda 450 CRF -ét a célig és ezzel ő lett a Dakar történetében az első amerikai győztes is. Nem sokon múlt az elsőbbsége, mert az SSV kategóriában ezúttal szintén amerikai végzett az első helyen. A kaliforniai motoros a harmadik speciál után az élre állt és kitartóan védte első pozícióját a hátralévő szakaszokon. A tavalyi évvel ellentétben, mikor a motorja három szakasszal a verseny vége előtt megadta magát, most minden óramű pontossággal működött egészen a végéig. Megérdemelt győzelem volt ez mind a versenyzőnek, mind a Hondának, akik türelmesen kivártak és kitartóan fejlesztettek, mióta 2013-ban hosszú kihagyás után újra visszatértek a tereprally világába. Brabeck ma a második pozícióban zárta a napi értékelést. Sokat köszönhet csapattársainak, akikkel közösen érték le a győzelmet. José Ignacio Cornejo ma megnyerte a szakaszt. Ezzel nem veszélyeztette Brabeck győzelmét viszont minden bizonnyal segített neki a navigálásban, ahogy tette ezt Kevin Benavides is, aki az első héten mindig az első ötben zárt majd a pihenőnap után valamiért minden nap csak a 20-30. pozíció között ért be.

Ricky Brabeck
Ricky Brabeck
Pablo Quintanilla
Pablo Quintanilla

A KTM 18 évig vezette a Dakar motoros kategóriáját. A régi versenyzők egy része időközben kategóriát váltott, de mindig jöttek újabb sztárok, akik garantálták, hogy a terepmotoros versenyek legnehezebbikén 2001 óta a narancssárga márka győzedelmeskedjen. Egészen mostanáig. A Honda mellett az utóbbi években a Husqvarna volt még esélyes a cím elhódítására, viszont tudjuk, hogy a Husqvarna (és most már a GasGas is) a KTM többségi tulajdonába tartozik, szóval ez inkább csak házi versenynek lenne tekinthető. Mindenesetre Pablo Quintanilla a Rockstar Energy Husqvarna Factory csapat chilei versenyzője már egy ideje az esélyesek között szerepelt. A tavalyi Dakar futamon Peruban súlyos sérüléseket szenvedett és majd egy évig tartott a felépülése. Idén viszont rendesen betámadott és csupán 16 perc 26 másodperccel maradt el Brabec-től az összesítésben. A mai szakaszon az ötödik helyen ért be, így ő lett a második helyezett, ami az eddigi legjobb eredménye a nyolc Dakart megjárt motorosnak.

A Red Bull KTM Factory Team mindig is igyekezett a legjobb motorosokat magához csábítani és ez meg is hozta az eredményt az elmúlt hosszú időszakban. Ezúttal sem múlott sokon a győzelem. A címvédő tavalyi győztes Toby Price ma harmadikként érkezett be és végül harmadikként léphetett az összetett értékelés pódiumára is. Price csapattársai az osztrák Matthias Walkner ezúttal nem tudta megismételni 2018-as győzelmét. Nem ment rosszul, gyakorlatilag végül gond nélkül tette meg a távokat, de teljesítménye ezúttal csak az összetett 5. helyre lett elég, a mai napon biztonsági motorozással a 12. helyen ért be. Luciano Benavides a negyedik szakasz kivételével végig az első tízben szerepelt, tegnap már a harmadik helyen zárt, így végül összetettben a 6. helyen sikerült végeznie.

Toby Price

A Yamaha idén is nagy reményekkel indította pilótáit, hogy megszerezzék a győzelmet a KTM-től. Bár a motorok valóban jól szerepeltek, mindkét legjobb emberük baleset miatt kényszerült feladni a versenyt. Adrien van Beveren aki 2017-ben negyedik lett a 3. szakaszon, a tavaly hetedik helyezett Xavier de Soultrait pedig a 4. szakaszon dobta be a törölközőt. Vannak azért még tehetséges motorosok még a kék márka háza táján, akikről a következő évek Dakar futamain biztosan hallani fogunk még. Az argentin Franco Caimi a nyolcadik, Jamie McCanney, mint legjobb kezdő pedig a tizenötödik helyen zárta a versenyt.

A verseny zárásaként a pódiumra vezető utolsó 13 km-t bár mérték, de a Dakar összesítésébe már nem számolták bele. Ez a rövid szakasz, ami inkább csak látványelem volt, a Qiddijah Grand Prix nevet kapta. Elsőként Quintanilla állt a rajtvonalhoz, majd sorra követték a többiek. Meglepetésre a legrövidebb idő alatt egy kínai versenyző, Zaker Yakp tette meg a távot, 21 másodpercet adva Toby Price-nak. Az elsőbálozó KTM-es bár ezzel a teljesítményével nem került előrébb, legalább a nevét megismerhettük. Összetettben a 42. helyen végzett.

A szebbik nem képviselői közül öten tudták bebizonyítani, hogy igenis fel tudják venni a kesztyűt a fiúkkal szemben. A spanyol Laia Sanz idén motort váltott és a GasGas nyergében a várakozásoknak megfelelően a Top10 közelében zárt, pontosabban a 18. helyen ért be. A holland Mirjam Pol a 41. helyezett lett Husqvarnával, Kirsten Landman 55. helyig és Taye Perry – a mindössze 1,58 m magas “vas lady” –  pedig a 77. helyig vitték a KTM-jeiket. Ők ketten Dél-Afrika zászlaja alatt motoroznak. A spanyol Sara Garcia élete párjával Javier Vega Puertaval együtt két Yamahát terelgetve idén végre együtt értek be  a célba az Original by Motiul kategóriában. Tavaly már megpróbálták, de akkor a spanyol motorosnőnek fel kellett adnia a versenyt idén viszont a 86. lett, Javier előreengedte, ő végül a 87. pozicícióban zárt.

Original by Motul

Igaz, hogy az Original by Motul kategória értékelésében napok óta a francia Benjamin Melot nyerte a szakaszokat, mégis a végső győzelem a magabiztosan és megfontoltan küzdő Gyenes Emanuelé lett. Sokan úgy gondolják, hogy ő az igazi győztes, hiszen a Motul támogatásán kívül minden további segítség felhasználása nélkül teljesítette ezt az embert és technikát próbáló versenyt. Ne feledjük, hogy bárki, aki előtte végzett, egy komplett szerelőgárda, vagy akár masszőrök, pszichiáterek helyi támogatását élvezik. Mani és a kategória többi motorosa, állnak legközelebb az első Dakar versenyek hőseihez. Számukra a célba érés a legfontosabb, nyilván a lehetőségekhez képest persze minél jobb pozícióban. Saghmeister Gábor szintén sikerrel zárta az idei versenyt. Végig egyenletes tempóban, igaz a mezőny hátsó részében, de befejezte a versenyt. Sokan estek ki időközben, akik ezt az élményt ebben az évben nem tudták átélni, de úgy gondolom, hogy aki egyszer a Dakaron elindul, az addig nem nyugszik, amíg legalább egyszer végig nem tud menni a világ leghosszabb tereprali versenyén.

Gratulálunk mindkét határon túli magyar versenyzőnknek!

Gyenes Emanuel
Saghmeister Gábor

A mai nap dobogósai:

1. Jose Ignacio Cornejo Florimo (Honda)

2. Ricky Brabeck (Honda)

3. Toby Price (KTM)

34. Emanuel Gyenes (KTM)

96. Saghmeister Gábor (KTM)

Összetettben:

1. Ricky Brabeck (MONSTER ENERGY HONDA TEAM 2020)

2. Pablo Quintanilla (ROCKSTAR ENERGY HUSQVARNA FACTORY RACING) 

3. Toby Price (RED BULL KTM FACTORY TEAM)

29. Emanuel Gyenes (AUTONET MOTORCYCLE TEAM)

90. Saghmeister Gábor (SAGHMEISTER TEAM)

Africa Eco Race 2020 - 10. szakasz

Africa Eco Race 2020

Tidjikja és Idini között ma 600 km várt volna a mezőnyre. A nap egy 77 kilométeres átkötővel indult, majd egy jó hosszú 500 kilométeres mért szakasszal folytatódott a terv szerint El Kouaz és Idini között. Ez lett volna a 2020-as Africa Eco Race leghosszabb mért szakasza. Több motoros kisebb balesetet szenvedett de az erős szélben a helikopterek nem tutdak megfelelő gyorsasággal egyik helyről a másikra menni, ezért a szervezők úgy döntöttek, hogy a tankoló zóna után megálítják a versenyt. A mezőnyt már nem küldték vissza a mért szakasz második felére, hanem közutakon mentek be a fővárostól Nouakchottól 50 km-re lévő táborba. Sajnos az időjárással nem lehet mit tenni, pedig az út lélegzetelállító szépségű tájakon és kétharmada eddig be nem járt területeken vezetett volna keresztül.

A tankolózónáig megtett közel 250 km alatt a motorosoknál az olasz Honda pilóta Giovann Gritti jeleskedett, két perccel előzte meg a korábbi győztes Pal Anders Ullevalsetert. A tapasztalt norvég motoros vállsérülése miatt szenved, de próbálja tartani a tempót. Harmadikként a tavalyi bajnok Alessandro Botturi érkezett be Yamahájával.

Africa Africa Eco Race 2020 - 10. szakasz

A mai nap dobogósai:

1. Giovanni Gritti (Honda)

2. Pal Anders Ullevalseter (KTM)

3. Alessandro Botturi (Yamaha)

Összetettben:

1. Alessandro Botturi (Yamaha)

2. Pal Anders Ullevalseter (KTM)

3. Paolo Lucci (Husqvarna)

0 0
Következő poszt

Rally Moto News - 2020.01.18

A Dakar Rally 2020 tegnap ugyan véget ért, de az Africa Eco Race még tart. A mai napon lement az utolsó mért szakasz és eldőlt a végső sorrend.
Africa Eco Race 2020